Komentarze: 1
| |||||||||
|
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
28 | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 |
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 |
| |||||||||
|
Wyróżniamy trzy rodzaje biblioterapii:
· instytucjonalną - stosowaną przez lekarzy w stosunku do pacjentów "zinstytucjonalizowanych", najczęściej chorych psychicznie
· kliniczną - praktykowaną w dobrowolnych grupach pacjentów z problemami emocjonalnymi, jej głównym celem jest "wejrzenie w siebie" i doprowadzenie do zmiany sytuacji psychologicznej pacjenta
· wychowawczą (rozwojową) - w której stosuje się książki (materiały) wyobrażeniowe i dydaktyczne dostosowane do osób zdrowych, ale borykających się z problemami wychowawczymi (rozwojowymi).Ten rodzaj biblioterapii może być prowadzony w szkołach (np. w bibliotece lub świetlicy) i ma za zadanie wspierać rozwój, samorealizację i zdrowie psychiczne uczniów.
· Rodzaje lęków:
· odtwórcze, wyrastające z konkretnych przeżyć i zdarzeń
· wytwórcze, powstające w wyobraźni dziecka (np. przed ciemnością)
· związane z niezaspokojeniem podstawowych potrzeb (fizjologicznych, bezpieczeństwa, akceptacji, miłości i szacunku)
· dotyczące obrazu własnej osoby (związane z niską samooceną)
Główne przyczyny powstawania lęków:
· nieprawidłowe postawy rodziców (zbyt wysokie wymagania w stosunku do możliwości dziecka, nadopiekuńczość, brak czasu i zainteresowania wobec dziecka, "bezstresowość" wychowania, rodzina niepełna, chaosu, współuzależniona )
· telewizja ( zastępowanie kontaktów z rodzicami odbiornikiem telewizyjnym - samotność dziecka, lęki realne)
· uzależnienie od komputera - okrutne gry komputerowe
· "lękotwórcza" szkoła (wcześniej przedszkole)
Przykłady lektur w oparciu, o które można budować zajęcia na określony temat:
M.Strzałkowska : "Wiersze, że aż strach" - lęk przed ciemnością
M.Musierowicz : "Bijacz" - agresja
T.Kubiak : "Nadąsany gołąb" - złość
M.Jaworczakowa : "Oto jest Kasia" - zazdrość
M.Orłoń : "Odmieniec" - odrzucenie dziecka przez klasę
J.Korczakowska : "Spotkanie nad morzem" - niepełnosprawność
L.M.Montgomery : "Ania z Zielonego Wzgórza" - uczucia, ich wyrażanie
C.Colodi : "Pinokio" - niepowodzenia w nauce szkolnej
F.H.Burnett : "Mała księżniczka" - radzenie sobie ze smutkiem
E.Meyer-Glitza : "Wiadomość od taty" - rozstania, utrata bliskiej osoby
K.Siesicka : "Zapach rumianku" - niechciana ciąża
Przykłady baśni poruszających określony problem:
"Brzydkie kaczątko" - brak akceptacji dla "inności"
"Kopciuszek"- rywalizacja rodzeństwa, brak miłości i uznania
"Szewczyk Dratewka" -pochwała odwagi i sprytu
"Jaś i Małgosia" - lęk przed porzuceniem
"O dwóch Dorotkach, Koguciku i Zajączku" -napiętnowanie lenistwa i nieposłuszeństwa
"Kot w butach" - złe relacje między rodzeństwem
baśń polska: "Szczęście" - odkrywanie własnych talentów i możliwości
baśń polska: "Jak mazurska baba przechytrzyła diabła" - wartość przyjaźni
baśń polska: "O dobrym przewoźniku i dwóch siostrach rusałkach" - bezinteresowność
baśń baszkirska: "Wdzięczny zając" - potrzeba wzajemnej pomocy
· Wyróżniamy trzy rodzaje bajek terapeutycznych:
· relaksacyjna - której głównym celem jest uspokojenie i wyciszenie dziecka; posługuje się wizualizacją, czyli obrazowaniem wewnętrznym. Wizualizacja opiera się na trzech strukturach : słuchowej (słyszysz szum drzew), wzrokowej (widzisz fale uderzające o brzeg), czuciowej (wchodzisz na szczyt góry)
· bajka psychoedukacyjna - ma na celu wprowadzenie zmian w zachowaniu dziecka, czyli rozszerzenie repertuaru zachowań. Dziecko poznaje bohatera, który ma podobny problem i zdobywa wzory jego rozwiązania, uczy się postępowania w trudnej sytuacji, rozszerza swoją samoświadomość.
Przykłady:
"Bajka o pajączku" - odrzucenie ucznia przez grupę
"Bajka o mróweczce" - niepowodzenia w nauce szkolnej
"Bajka o dwóch ołówkach" - potrzeba przyjaźni
· bajka psychoterapeuytczna - jest dłuższa w przeciwieństwie do poprzednich bajek, ma rozbudowaną fabułę; jej zadaniem jest obniżanie lęku, czyli ma następujące cele :
- zastępczo zaspokoić potrzeby (kompensacja), dowartościować
- dać wsparcie przez zrozumienie i akceptację, budowanie pozytywnych emocji, nadziei i przyjaźni
- przekazać odpowiednią wiedzę o sytuacji lękotwórczej i wskazać sposoby radzenia sobie
Realizacja tych zadań dokonuje się w dziecku, ono "przepracowuje" bajkę i albo ją przyjmuje albo odrzuca.
Przykłady:
- "Mrok i jego przyjaciele" - lęk przed nieznanym otoczeniem
- "Ufuś - lęk przed chorobą i cierpieniem
- "Księżycowy domek" - lęk przed przemocą w domu
- "Pewnego późnego popołudnia" - lęk przed niezaspokojeniem potrzeby akceptacji, osamotnienie w rodzinie
- "Wesoły Pufcio" - lęk przed kompromitacją
· Podstawowe techniki biblioterapeutyczne, stosowane w zależności od założonych celów, poruszanego problemu, składu uczestniczącej grupy, przewidzianych efektów, miejsca i czasu zajęć, to:
· głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci
· czytanie wyselekcjonowanych tekstów przez prowadzącego
· słuchanie tekstów biblioterapeutycznych o charakterze relaksacyjnym lub aktywizującym
· dyskusja nad czytanym utworem (czasami zdarza się, że mówienie o książce jest pretekstem do innej rozmowy, jest wstępnym elementem terapii poprzedzającym poruszenie problemów bliższych uczestnikom niż te, o których traktuje utwór)
· pisanie listu do bohatera literackiego
· wymyślanie innego zakończenia utworu
· wchodzenie w rolę wybranego bohatera i przedstawienie scenek (drama) inspirowanych sytuacją literacką
· wykonywanie ilustracji do czytanego utworu obrazującej jego nastrój
· wykonywanie prac plastycznych ilustrujących emocje dzieci wywołane czytanym utworem
· mandala, czyli buddyjska technika uspokajająca, która ma wywołać refleksję oraz poprawić koncentrację, która doskonale spełnia również rolę integracyjną grupy i pobudza do pracy twórczej ( malowanie, rysowanie, usypywanie z piasku, kasztanów, patyczków, grochu itp., mandale można stosować nie tylko w klasie, ale również w terenie, np. podczas zajęć na boisku szkolnym lub na wycieczce).
Żródło: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1002
Dni mija coraz szybciej. Bardzo rano wstaję. Jadę do taty. Wracam koło 12. Niby nic, ale w ruchu. W ruchu, żeby nie siedzieć i się nie zabijać smętnymi myślami. Rzadziej mam złe chwile.
Kiedy Dominika mnie wyciągnęła na ploty, serce mi zabiło mocniej. Niczym nie wytłumaczalny strach przed spotkaniem z nią. Argumenty, ze ona jest przyjazna, tam jest bezpiecznie tworzone w mojej głowie, które miały by wytłumaczyć, że nie ma się, czego bać, nic nie dały. W końcu wyszłam z domu i wbrew sobie poszłam. Strach został mi za plecami. Dobrze mi się z nią rozmawiało. Gdy wyszłam i zamknęły się drzwi, poczułam, że znów może powiedziałam cos nie tak, ze się zbłaźniłam, chociaż wcale tak nie było.
Ola zaprosiła mnie do siebie. To koleżanka z mojej szkoły, która niedaleko mieszka. Dawno jej nie widziałam. Opowiedziałam jej, co się zmieniło. W pewnym momencie zaczęłam nie patrzeć jej w oczy. Zamykać je jakby ze wstydu. Ona ani mnie nie oceniała, ani nie mówiła nic złego. Im dłużej rozmawiałam z nią, czułam, ze z emocji, czasem aż mi się słabo robi. Wychodząc znów chciałam przeprosić za to złe, czego nie powiedziałam....
Taka jest moja depresja lękowa. Musze się nauczyć, że ludzie są różni.
Nie wszyscy krzywdzą innych. Niektórzy po prostu cię lubią...
Teraz...
Tylko ja
Tylko 19 calowy monitor
Tylko sim city 2000
Tylko pałeczki ptysiowe
Tylko żywiec truskawkowy
Tylko relaks
Teraz...
Tylko ja
J
Czytam o bajko terapii.
Jest dużo pozycji, aby poradzić sobie z depresją.
Ciekawe czy mi też to pomoże.
http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1002
Tato chce żebym jechała z nimi na wieś,
bo jestem najbardziej komunikatywnym
zwierzątkiem w naszej rodzinie.
Śnieżynka Dominika - jedyny objaw zimy, która udaje jesień.
„Osmiorniczka” łapie swoimi ramionami dizeci i je przytula.
Kiedy nie jest aktywna jest zmęczona.
To nie znaczy,ze można na nia się rzucać!
Michałek gra na gitarze i podśpiewuje piosenkę zasłyszaną w przedszkolu :
Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,
Lecz im się nie udało fari, fara, farum.
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,
Ja nie chcę tańczyć z tobą fari, fara, farum.
Poszukam se innego, innego, innego
Do tańca zdolniejszego fari, fara, farum.
Zatańczymy wesoło, wesoło, wesoło,
Niech się rozchmurzy czoło fari, fara, farum.
Znalazłem już innego, innego, innego,
Do tańca zdolniejszego fari, fara, farum.
Zatańczymy wesoło, wesoło, wesoło,
Niech się rozchmurzy czoło fari, fara, farum.
Co to jest paspartu?
passe-partout [wym. paspartu] n ndm
1. «stały bilet wolnego wstępu (np. do teatru, na koncerty)»
Miał passe-partout do wszystkich kin.
2. «obramienie rysunku, ryciny, akwareli itp., wykonane z kartonu lub tektury, z otworem wielkości danej kompozycji, mające znaczenie ochronne i estetyczne; jednoczęściowe &pause; stosowane jest przy oprawie kompozycji w ramę; dwuczęściowe, składające się z dwóch kart (wierzchniej z otworem i spodniej pełnej) &pause; używane jest do przechowywania kompozycji w tekach»
3 grudnia był niesamowitą sobotą!!!
Pojechałyśmy rano na stadion. Było zimno.
Choć kupię ci kawę
Skarpetki takie żeby Paweł jej nie podebrał
Myślałem że pani upada i chciałem panią uratować
Pieska! Kotka!
Miłość ci wszystko wybaczy
Dałabym ci chleba z masłem,a elm go zjadła.
Grana paly station 2 wymowa may: ride or dije.
Bo jam usze sprawdzić po literce, żeby s nie był zły.
Ślub Kasi i „Cypryska”
Ewangelia o cymbale brzmiacym – organista zawiódł i nie przyszedł
Jak wychodzimy z Kościoła i jest temperatura mniej niż zero
( Xiądz twierdzi że to utwór Kompi a nie Lady Punk)
nie trzymajcie się za ręce bo jest slisko, ale dlatego,że się kochacie.
Serce jest jak durszlak.
Przez małe dziurki wydostają się promienie miłości.
Zwyczaj: W pomorskim dzień przed ślubem narzeczona zbija kilka butelek.
Gdzie jest ta ulica, gdzie jest ten dom. Gdzie jest ta kaszanka kto smaży jom?.
Zanlazłam ulicę,znalazłam dom. Znalazłam mamusię co smazy jom.